Medline Medewerker wordt Stamceldonor

18 sep
2018

Medline‘s medewerker Carsten* heeft net als zijn vader stamcellen gedoneerd om een leven te redden.

Carsten, die voor Medline Duitsland werkt, is opgegroeid met de wetenschap dat zijn vader een leven heeft gered. De vader van Carsten was een stamceldonor, wiens donatie een Canadese vrouw een tweede kans op leven heeft gegeven en leidde tot een levenslange vriendschap. Geïnspireerd door dit verhaal besloot Carsten op zijn 21e zelf donor te worden via DKMS, een Duitse organisatie die vecht tegen bloedkanker en donoren en patiënten met elkaar matcht.

Drie jaar na zijn donatie ontving Carsten een telefoontje dat hij niet meer had verwacht. ‚Er was al zoveel tijd verstreken.  Ik had niet verwacht dat ik nog gematcht zou worden met iemand‘, zei hij. Maar DKMS had toch een match gevonden voor Carsten‘s stamcellen. De vier weken die erop volgden waren een wervelstorm van testen, injecties en de donatie zelf. Voor Carsten was het geruststellend dat DKMS tijdens het proces meerdere keren bevestigde dat hij vrijwillig instemde met de donatie en dat DKMS alle kosten vergoedde.

Op de dag van de donatie werd hem gevraagd of hij nerveus was en Carsten antwoordde, ‚Nee, helemaal niet. Maar het gevoel dat ik op het punt sta om een leven te redden is onbeschrijfelijk. Een paar injecties waar ik griepverschijnselen van krijg en enkele uren aan een machine liggen is niets in vergelijking met wat mijn donatie zal doen‘. Enkele dagen later voelde Carsten zich weer 100% in orde en wilt in de toekomst graag, indien mogelijk, de ontvangende patiënt ontmoeten. In verband met Duitse- en internationale wetgeving staat DKMS patiënten en donoren alleen toe om elkaar na twee jaar te ontmoeten en alleen wanneer beide partijen toestemming geven.

Medline is buitengewoon trots op Carsten‘s levensreddende donatie en steunt de inspanningen van medewerkers om de kwaliteit van leven van andere mensen te verbeteren, wat volledig in lijn is met de missie van het bedrijf. Wat Carsten betreft, hoopt hij dat zijn verhaal anderen laat zien hoe makkelijk het is om een leven te redden.

*Om privacy redenen wordt Carsten‘s achternaam niet vrijgegeven.