Klaar voor Brexit

14 jun
2019

Zoals u weet, kan het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie vanaf 31 oktober 2019 verlaten. De uitkomst van dit besluit is echter nog onzeker, maar u kunt erop vertrouwen dat Medline er hard aan werkt om ervoor te zorgen dat onze klanten er geen hinder van ondervinden. Er spelen twee belangrijke kwesties: de beschikbaarheid van producten in het Verenigd Koninkrijk als gevolg van mogelijke problemen aan de grens, en de geldigheid van de CE-markering voor zowel producten voor het Verenigd Koninkrijk als voor het Europese vasteland.

Levering van producten

Als belangrijk leverancier van de NHS (openbare gezondheidszorgstelsel van het Verenigd Koninkrijk) en particuliere zorgverleners in het Verenigd Koninkrijk, heeft Medline plannen opgesteld om de continuïteit van de levering te waarborgen. In ons magazijn in Bicester, Oxfordshire, ligt 98 procent van alle producten voor de Britse markt opgeslagen en sinds april verwerken en verzenden we bestellingen vanaf deze locatie naar onze klanten. Voor zolang er een risico op vertraging aan de grens blijft bestaan, zullen alle bestellingen voor de Britse markt verzonden worden vanuit Bicester.

Er zijn geen wijzigingen in het bestelproces zelf en klanten dienen via de reguliere werkwijze bestellingen te blijven plaatsen bij Medline Customer Services. Mochten klanten meer informatie of details nodig hebben over een specifieke order, dan kunnen ze contact opnemen met ons Customer Service team via 0800 151 3587 of via email [email protected].

Medline zal de situatie op de voet blijven volgen en zal, indien nodig, verdere updates geven.

CE certificaten

De CE-markering op producten geeft aan dat het product voldoet aan de daarvoor geldende gezondheids-, veiligheids- en milieubeschermingsnormen binnen de Europese Economische Ruimte. In het geval van een no deal-Brexit, zullen CE-markeringen die in het verleden door notified bodies uit het Verenigd Koninkrijk zijn afgegeven, niet meer geldig zijn in het Verenigd Koninkrijk of in de EU. Bedrijven zullen hun CE certificaten moeten overdragen aan notified bodies die door één van de 27 EU-lidstaten zijn aangewezen.

Medline is al begonnen met de uitvoering van enkele acties om ervoor te zorgen dat onze producten naar behoren zijn gecertificeerd in het Verenigd Koninkrijk en de rest van Europa:

Voor productverkopen op het Europese vasteland

• In de eerste plaats is onze notified body veranderd van BSI UK naar BSI Nederland; hierdoor is het nummer van de notified body voor medische hulpmiddelen gewijzigd van 0086 naar 2797. Medline heeft de certificaten van haar producten geüpdatet, en de apparaat labels worden geüpdatet binnen een periode van 2 jaar. Klanten kunnen al enkele productlabels zien met het logo CE 2797.
  • De certificeringen voor persoonlijke beschermingsmiddelen die momenteel bij BSI UK ondergebracht zijn, zullen in de komende weken worden uitgegeven door BSI Nederland. De labels worden binnen een periode van 2 jaar ook geüpdatet.
  • Medline heeft contact opgenomen met al haar leveranciers en distributeurs die Britse notified bodies hebben en hen gevraagd het migratieproces naar een andere notified body te starten.

Voor productverkopen in het Verenigd Koninkrijk

• Medline werkt momenteel aan het verkrijgen van een Gevolmachtigde in het Verenigd Koninkrijk (UK Rep). Medline apparatuur zal een apart registratieproces moeten doorlopen om de verkoop in het Verenigd Koninkrijk te kunnen behouden.

We zullen deze informatie regelmatig updaten.